Der findes forskellige selskaber der transporterer varer fra A til B (Eksempelvis UPS og Fedex). Her er en historie fra den virkelige verden om Fedex.
Billedet med manden med kasketten herunder fik mig til at skrive om emnet. Måske er det economical.... men reliable... tvivlsomt.
En privatordre på ski, snowboard og andet skiudstyr blev sendt via Sierrasnowboard (Sierra, USA) den 4. januar 2010. Forsendelsen skulle sendes med Fedex. Sierra trak ordrebeløbet få dage efter. Da pakken ankom til Frankrig kontaktede Fedex os for at opkræve told og moms, inden pakken kunne sendes til Danmark. Fedex fik vores kreditkortoplysninger, og beløbet for told og moms blev trukket.
Kilde: SupplyChainBrain den 26. januar 2010.
Det viste sig, at Sierra havde lavet en fejl, da skiene ikke var med i pakken. På det tidspunkt, var hele ordren betalt inklusive told og moms for varer, som ikke var med i pakken.
Sierra refunderede beløbet for ski og skistave, som vi senere fandt ud af, heller ikke var med i pakken.
Fedex meddelte os, at pakken ville ankomme fredag den 8. januar. Vi SKULLE være hjemme mellem klokken 09:00 og 17:00 ellers ville pakken blive sendt retur. Det var et bredt tidsvindue, ærgerligt, men hvad skulle man gøre? Det blev arrangeret, og nogen var hjemme. Der blev ventet hele dagen uden held. Efter en telefonopringning viste det sig, at pakken først ville komme tirsdag den 12. januar.
Vi ventede tirsdag den 12. januar fra 09:00 til 17:00 på en ny adresse. Pakken kom ikke, og vi var ved at være rimelig trætte.
Fredag den 15. januar ringede vi til Fedex for at få pakken leveret på min arbejdsplads.
Mandag den 18. januar ventede vi spændte på pakken. Via Fedex "tracking service" fik vi en leveringsundtagelse klokken 11:47 med beskeden "Kunde ikke til stede eller firma lukket". Vi tænkte vores og en telefonopringning til Fedex afslørede, at Fedex havde forsøgt at levere pakken på den oprindelige adresse. Fedex undskyldte og omdirigerede Fedex chaufføren, som nu kunne levere på den oprindelige adresse, da den unge mand i familien var kommet hjem fra skole. Vi fik ordren den 18. januar 2010 klokken 13:10. Huraaaaa!! Fjerde gang lykkens gang, eller?
Til dags dato har vi ikke fået refunderet beløbet for told og moms for varer, vi aldrig har modtaget. Vi har fundet ud af, at Sierra skal sende en ny "commercial invoice" til Fedex. Det har krævet et utal mails og opkald til Fedex og Sierra. Uanset hvem der har skylden, er det utrolig dårlig service. Vær varsom inden du bestiller varer fra udlandet - især hvis Fedex står for forsendelsen.
Vi har to gange tidligere handlet med Sierra, hvor forsendelsen blev håndteret af UPS, og der var ingen problemer.
Nu skal jeg ringe til Sierra..... :-/
2010-01-26. Opringning til Sierra, USA. Sierra var meget venlige og undskyldte. De lovede at sende en ny "commercial invoice" til Fedex. Vi håber, at vi får refunderet told og moms snart :)
Hele historien endte med, at vi aldrig fik penge tilbage fra SKAT, men tilgængeld blev kompenseret økonomisk af Sierra. Det kompenserede beløb svarede til vores tabte beløb. Så det endte lidt godt alligevel.
Fin historie... jeg anvender
Fin historie... jeg anvender altid https://www.pakke.dk til oversøs forsendelser - de sender både med UPS og Fedex
Så kan man jo selv vælge...
Mv
GHT
Hej Gunnar.
Hej Gunnar.
Mange tak for tippet.